Pedagog Szkolny – mgr Paulina Duda
Pedagog szkolny prosi o wcześniejsze potwierdzenie wizyty drogą telefoniczną (012-648-24-90), mailową (paulina.duda@sp126.edu.pl) lub poprzez dziennik elektroniczny.
Dyżury pedagoga w roku szkolnym 2020/2021 – gabinet 59
Dyżury pedagoga w roku szkolnym 2019/2020 – gabinet 59
Poniedziałek
Dyżur od 9.00 do 13.00
Wtorek
Dyżur od 8.00 do 12.45
Środa
Dyżur od 10.00 do 17.00
Czwartek
Dyżur od 8.00 do 12.00
Piątek
Dyżur od 8.30 do 12.30
Materiały do konkursu „Prawo i my” oraz „Prawo, ratownictwo i bezpieczeństwo”
Pakiet Prawo i my oraz Prawo Ratownictwo Bezpieczeństwo
Regulamin Konkursu Prawo i My 2017
STYLE UCZENIA SIĘ
STYL UCZENIA SIĘ to sposób, w jaki najlepiej zapamiętujemy nowe informacje czy uczymy się nowych umiejętności. W zależności od preferencji poszczególnych zmysłów, możemy połączyć społeczeństwo w grupy wzrokowców, słuchowców czy kinestetyków.
WZROKOWIEC
Charakterystyka:
- Posiadają dobrą pamięć do wizualnych elementów nauczanych treści,
- Komunikaty werbalne próbują obrazować i przekształcać w treści wizualne zwracając uwagę na kolor, kształt, wielkość danego przedmiotu,
- łatwiej zapamiętują wiedzę przekazaną przy pomocy map, diagramów, rysunków, obrazków, plakatów, grafów lub wykresów.
Wskazówki do nauczania:
- Wykorzystywanie kolorowych długopisów, mazaków bądź kredek podczas sporządzania notatek,
- Przekazywanie informacji wzrokowo i pisemnie, np. za pomocą wykresów, tabelek, diagramów, rysunków. Wykorzystywanie symboli i rysunków podczas tworzenia notatek, które wzmocnią ślad pamięciowy.
- Nowo poznane słowa przykleja na kolorowych kartkach w miejscach, na które często patrzy.
Warunki pracy:
- Porządek w miejscu pracy – należy zadbać o to, by inne bodźce wzrokowe nie odciągały uwagi ucznia od przekazywanych treści.
SŁUCHOWIEC
Charakterystyka:
- Posiadają dobra pamięć słuchową, lubią uczyć się zarówno poprzez słuchanie jak również poprzez samodzielne formułowanie wypowiedzi,
- Dobrze zapamiętują dialogi, muzykę, dźwięk Preferują werbalne formy przekazywania treści: wykłady, ćwiczenia, dyskusje grupowe, wykłady, rozmowy sieciowe i debaty.
- Szybko zapamiętują nazwy własne, nie maja trudności z nauką wierszyków, rymowanek, melodii.
- Mogą mieć trudności z orientacja przestrzenną – odczytywaniem map, rozumieniem informacji przedstawionych na wykresie.
Wskazówki do nauczania:
- Informacje należy przekazywać w sposób werbalny,
- Efektywność nauki zwiększa odpowiednia modulacja głosu,
- Należy zadbać o odpowiednie tempo mówienia i często powtarzać na głos nauczane treści,
- Stwarzanie możliwości powtarzania przez uczniów na głos powtarzanego materiału, czytania na głos notatek,
- Umożliwianie nauki poprzez współpracę (prace w grupach, dwójkach), dyskusje, wymianę myśli z innymi (debaty, burza mózgów),
- Należy dokładnie omawiać informacje przedstawione w formie wizualnej – mapy, wykresy, diagramy, obrazy itp,
- Warto zachęć uczniów do układania rymowanek, wierszyków, piosenek do nauczanych treści,
Warunki pracy:
- Należy postarać się ograniczyć bodźce słuchowe rozpraszające uczniów.
KINESTETYK
Charakterystyka:
- Mają dobra pamięć do działań i ruchów ciała, dobrze odczytują mowę ciała,
- Najskuteczniej uczy się poprzez wykonywanie czynności,
- Preferują doświadczenie, ćwiczenia,
Wskazówki do nauczania:
- Należy korzystać z demonstracji, filmów odnoszących się do świata zewnętrznego, ćwiczeń praktycznych, projektów, doświadczeń,
- Należy zachęcać uczniów do stosowania nowo poznanej wiedzy w życiu codziennym,
Warunki pracy:
- Mimowolnej zabawy przedmiotami (np. długopisem) lub niespokojnych ruchów nogami nie należy traktować jako oznak braku skupienia uwagi,
Często spotykamy się z typami mieszanymi, co oznacza, że nie należy kategorycznie odcinać się od technik uczenia się proponowanych dla innego stylu. Dobrym pomysłem jest łączenie różnych technik oraz dobieranie techniki w zależności od specyfiki materiału, którego trzeba się nauczyć. Oddziaływanie na kilka bodźców jednocześnie podnosi efektywność nauczania.
Inteligencje wielorakie – Typy inteligencji.
8 inteligencji według prof. H. Gardnera
Inteligencja lingwistyczno-językowa (werbalna) |
|
Inteligencja logiczno-matematyczna (numeryczno-logiczna) |
|
Inteligencja muzyczna |
|
Inteligencja wizualno-przestrzenna |
|
Inteligencja kinestetyczna (inteligencja ciała) |
|
Inteligencja interpersonalna |
|
Inteligencja intrapersonalna (zwana też duchową) |
|
Inteligencja przyrodnicza (naturalistyczna/ środowiskowa) |
|
Dominująca półkula mózgu
WSKAZÓWKI DO NAUCZANIA | |
Linearne notatki, dzielenie tekstu na mniejsze partie, grupowanie pojęć, stosowanie punktorów, numeracji, grafy.
Stosowanie porównań do świata zewnętrznego, życia codziennego, praktyki, |
Nielinearne notatki (mapy myśli, gwiazdy skojarzeń, grafy, obrazy)
Odnoszenie się do emocji |
Przydatna literatura:
- Angelöw, B.(1998), Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie, Poznań: Moderski i S-ka.
- Bogdanowicz, M. (2007), Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.
- Buehl, D.(2004), Strategie aktywnego nauczania czyli Jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne.
- Drapeau, Ch.(2002), Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa:KDC.
- Dudley, G.(1986), Jak podwoić skuteczność uczenia się, Warszawa: MEDIUM.
- Fernstermacher, G.D., Solis, J.(2000), Style nauczania. Warszawa: WSiP.
- Linksman, R.(2005), W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Świat Książki.
- Łukasiewicz, M. (2006), Sukces w szkole, Poznań : Rebis.